REMUS RĂSVAN – Familia creştină şi păcatele care pun în pericol unitatea şi moralitatea ei, din perspectiva Sfântului Vasile cel Mare (330-379)

Familia creştină şi păcatele care pun în pericol unitatea şi moralitatea ei, din perspectiva Sfântului Vasile cel Mare (330-379)

Ceea ce semănăm, culegem; cine seamănă dragoste, are șanse să culeagă bunătate și iubire. Cine seamănă dispreț și indiferență, nu poate culege decât același lucru, după logica potrivit căreia acela care seamănă vânt, culege furtună.

 

          Cea mai bună educație o reprezintă o viață fericită și plină de armonie în familie: considerația reciprocă și plină de iubire, fidelitatea conjugală, împărtășirea reciprocă a necazurilor și bucuriilor, credința și evlavia vie.

Înţelgerea şi abordarea problemelor care confruntă familia creştină de astăzi, care nu sunt nici puţine şi nici diferite de cele din vremea Sfântului Vasile cel Mare, în lumina canoanelor acestui Sfânt Părinte, uşurează mult lucrarea pastorală a preotului zilelor noastre care este chemat să dea răspuns unor probleme vechi, într-un context nou.

Este necesar să amintim câteva aspecte privind însuşi actul căsătoriei. Este binecunoscut preoţilor slujitori şi specialiştilor în domeniul teologiei multitudinea situaţiilor întâlnite în pastoraţia contemporană: căsătoriile mixte, divorţul, căsătoriile de probă, concubinajul, căsătoriile albe, violenţa în familie, căsătoria clericilor, etc.

          O situaţie ,,la modăîn zilele noastre o reprezintă relaţiile trupeşti înainte de căsătorie. Motivaţiile şi justificările celor în cauză sunt multiple: impulsul vârstei, contextul care promovează uneori insistent şi, ca atare, absolut normal, aceste relaţii, educaţia religioasă superficială, iubirea care se cere exprimată şi întreţinută astfel, teama de a nu eşua relaţia din cauza abstinenţei, necesităţi biologice şi medico-sanitare, argumentul că ,,oricum urmează să ne căsătorim”, testarea fidelităţii, etc. O mulţime de invenţii pentru a motiva păcatul şi a scuza pe păcătoşi. Faţă de această problemă a tinerilor vremii sale, care este în acelaşi timp şi o problemă canonică a tinerei generaţii din zilele noastre, Sfântul Vasile este foarte categoric: ,,Desfrâul, zice el, nu este nuntă şi nici început de nuntă; drept aceea, de ar fi cu putinţă să se despartă cei ce se împreună prin desfrâu, aceasta este mai bine. Iar dacă cu tot dinadinsul le va plăcea vieţuirea împreună, apoi să cunoască epitimia pentru desfrâu, dar să li se permită să vieţuiască laolaltă ca să nu se întâmple ceva mai rău” (canonul 26).

          Câteva idei se desprind cu claritate din acest canon. Mai întâi, atitudinea categorică a legiuitorului faţă de vieţuirea împreună a bărbatului cu femeia înainte de căsătorie. Aceasta nu poate fi considerată început de nuntă, adică anticipare a ceea ce urma să se întâmple şi, cu atât mai puţin, nu poate fi considerată nuntă. Sfântul Vasile merge chiar mai departe şi spune că o astfel de relaţie ar trebui să înceteze pentru totdeauna. Deci, faţă de păcat, atitudinea Sfântului Vasile este radicală. Aceasta este atitudinea legiuitorului responsabil. Discursul lui se schimbă fundamental când are în faţă pe cel ce a păcătuit. O atitudine părintească şi pastorală. În acest spirit îşi interpreteză păstorul propria normă: ,,Ca să nu se întâmple ceva mai rău, să se permită vieţuirea lor împreună”.

          Poligamia, considerată de Părinţii Bisericii ,,faptă dobitocească”, adică o cădere nu numai din har ci şi din demnitatea umană, are în înţelegerea Sfântului Vasile cel Mare două sensuri: căsătoria simultană cu mai multe femei şi căsătoriile succesive. Căsătoria a doua era îngăduită cu multă greutate, în timp ce a treia căsătorie este considerată necurăţie în Biserică, în cazuri cu totul speciale fiind tolerată numai pentru că ,,era mai suportabilă decât desfrâul nestăpânit”.

          Am prezentat câteva aspecte reflectate în canoanele Sfântului Vasile cel Mare, cu privire la căsătorie şi la unele păcate ce afectează profund viaţa de familie.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s