Epitrahilul de la 1469- Remus Răsvan

1. Epitrahilul de la 1469

Este cel mai vechi epitrahil cunoscut din epoca lui Ştefan cel Mare şi pãstrat în Muzeul Mãnãstirii Putna. Are dimen­siunea de 140×21 cm fãrã a socoti ciucurii. Brodat pe un fond de mãtase roşie, decorul ilustreazã pe şase registre câte doi în fiecare, cu fir de aur chipurile Sfintei Fecioare Maria, Sfântului Ioan Evanghelistul, Sfinţilor Apostoli: Petru şi Pavel, Sfinţilor Trei Ierarhi: Vasile cel Mare, Grigorie de Nazianz şi Ioan Gurã de Aur, de asemenea ale Sfinţilor Atanasie, Chiril şi Nicolae al Mirelor Lichiei, Dimitrie şi Gheorghe[1].

O caracteristicã directã între aceastã broderie şi o alta din vremea lui Alexandru cel Bun, nu se poate stabili. Legãturile lui cu broderiile balcanice şi cu cele din Ţara Româneascã, din veacul al XIV-lea şi al XV-lea, sunt evidente.

Sfinţii Ierarhi sunt înfãţişaţi având ca veşminte specifice: sacosul şi omoforul, iar în mâini ţinând o carte cu inscripţii, proba­bil o carte de slujire. Omoforul arhiereului este dupã veşmântul lui Aaron, pe care îl purtau arhiereii Legii Vechi, care îşi înfãşurau umãrul stâng cu nişte pânze lungi, dupã jugul poruncilor Mântuitorului Iisus Hristos.

Omoforul care şi-l îmbrãca cei Trei Sfinţi Ierarhi, aratã „pielea oii pe care Domnul gãsind-o rãtãcitã, a luat-o pe umerii Lui şi a numãrat-o împreunã cu cele nerãtãcite“[2].

Sfinţii Apostoli sunt drapaţi în togã, iar Sfinţii Mucenici Dimitrie şi Gheorghe în mantii prinse la gât cu agrafe şi tunici lungi, brodate pe poale şi la mâini. Portretele sunt încadrate de arcade în coloane. Numele acestora sunt scrise în greceşte[3].

În ceea ce priveşte realizarea acestui epitrahil, brodeurii put­neni au preferat un întreg sistem floral şi vegetal, reprezentat prin diferite interpretãri ale palmetei aşezatã de o parte şi de alta a unui vrej meandric, sau a unor jumătãţi de frunze, specific Moldovei.

Ornamentele nu încarcã broderia, nu solicitã privirea mai intensã, decât pe a personajelor reprezentate. Specificul decora­tiv este alternantiv. Vom vedea în celelalte piese cu totul alte sisteme de decoraţie folosite, tocmai pentru a se evita mono­tonia repetiţiei, cât şi insistenţa asupra unui accent unic.

Importante în realizarea decorativã a acestui epitrahil, sunt folosirea punctelor de cãtre artiştii brodeuri. Ele nu sunt realizate sub diferite forme, dar utilizarea lor de cãtre un „ochi“ desãvârşit, în producerea unui efect decorativ, creeazã impresia de mare varietate, ci atribuţia lor, a punctelor, nu are un scop pur ornamental, ci unul precis în obţinerea efectelor plastice.

Luminozitatea prinde diferit pe aceastã monocromã, alter­nanţa de puncte, jocurile de umbrã-luminã ce se obţin detaşeazã într-un uşor relief, atât valorile cromatice cât şi detalile decorative[4].

Personajele biblice sunt brodate cu linii subţiri, cursive, cu un punct egal, mai mare sau mai mãrunt, dupã cum o cere conturul sau suprafaţa ce trebuie brodatã. Chipul, atitudinea, traseul figurilor, toate obţinute de linii corect separate sau îmbi­nate, prezintã acelaşi caracter concis, redus la esenţial, specific ansamblului creaţiei artistice moldoveneşti a epocii[5].

Observãm de asemenea şi o inscripţie în slavonã, reprezen­tând informaţii importante, despre identitatea acestui epitaf: „Ştefan voievod, domnitor al Ţãrii Moldovei, a fãcut acest epitrahil, în anul 6977, adicã 1469, la 15 iunie“[6].

Astãzi, epitrahilul nu îşi mai pãstreazã aceeaşi calitate şi strãlucire pe care o avea odatã. Firul de aur nu a rezistat uzurii şi în dese locuri nu se mai vede decât argintul dezgolit, care s-a desprins de mãtase, desfãcându-se pe alocuri, întrerupându-se pânã şi linia croitã care-i oferea perfecţiunea şi conduita necesarã.


[1] R. Thedorescu, I. Solcanu, T. Singalia, Artã ºi civilizaþie…, p. 91.

[2] Sfântul Gherman I, „Tâlcuirea Sfintei Liturghii“…, p. 42.

[3] I. D. ªtefãnescu, Cultura Moldoveneascã…, p. 483.

[4] Istoria Artelor Plastice, Volumul I, Editura Meridiane, Bucureºti, 1968, p. 386.

[5] Ibidem.

[6] I. D. ªtefãnescu, Cultura Moldoveneascã…, p. 483.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s