Monumentele istorice şi broderiile

Monumentele istorice şi broderiile, ne ajută să înţelegem unele aspecte ale culturii şi vieţii sociale din secolele XIV-XV. Piesele artistice cu conţinutul complex de imagini în cazul nostru brode­riile acestor secole din Moldova, au fost executate în urma che­mă­rii prin apel la iconografie şi la arta monumentală, domenii menite să lumineze şi să cultive simţul estetic.

Impregnate de tradiţia creştină şi spiritul bizantin, ele au evoluat primind înrâuriri ale artei orientale şi ale artei renaşterii italiene, însă cu toate acestea ele reprezintă înainte de toate, „creaţii ale geniului poporului, dovadă fiind unele opere ce poartă pecetea unei neaşteptate originalităţi“[1].

În concluzie, caracterele fundamentale prin care se disting operele acestei perioade sunt: monumentalitatea (specifică epita­fe­lor) şi calitatea poetică (specifică dverelor). Celelalte trăsături s-ar putea rezuma astfel: echilibrul dintre compoziţie şi fond, raportul echilibrat între raţiunea (ordinea) care guvernează struc­tu­ra compoziţională şi sentimentul care colorează şi stilizează desenul, precumpănirea figurativului faţă de ornamental, delicata nuanţare a culorilor şi toate la un loc, stând sub semnificaţia lor liturgico-sacramentală[2].


[1] I. D. ªtefănescu, Cultura Moldovenească …, p. 480.

[2] Ibidem.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s